아래 리스트는 광고계에서 가장 유명한 이름인 데이비드 오길비가 1982년에 그의 회사 Ogilvy & Mather의 전 직원에게 보낸 글쓰기에 대한 메모 (memo)다. 세상에서 글을 제일 잘 썼던 사람 중에 하나로, 데이비드 오길비의 가르침은 ‘클래식’, 시간이 지나도 그 가치는 변하지 않는다.

(C) Ogilvy
  1. Roman-Raphaelson의 책을 읽어라. 세 번 읽어라.
  2. 말하는 것처럼 글을 써라. 자연스럽게.
  3. 짧은 단어, 짧은 문장, 짧은 문단을 사용하라.
  4. 복잡하고 어려운 용어는 쓰지 마라. 어려운 단어는 허세 부리는 사람들의 특징이다.
  5. 어떤 주제든 두 장을 넘기지 마라.
  6. 인용하는 글을 점검하고 확인하라.
  7. 글을 쓴 그 날 공개하지 마라. 다음 날 아침에 소리 내 읽어라. 그리고 수정해라.
  8. 중요한 글이라면, 다른 사람을 데려와 읽고 수정하게 하라.
  9. 글을 공개하기 전에, 독자가 글을 읽고 취해야 할 행동이 명확한지 확인하라.
  10. 행동(action)을 원하면, 글 쓰지 말고 직접 찾아가서 무엇을 원하는지 말하라.

  1. Read the Roman-Raphaelson book on writing. Read it three times.
  2. Write the way you talk. Naturally.
  3. Use short words, short sentences and short paragraphs.
  4. Never use jargon words like reconceptualize, demassification, attitudinally, judgmentally. They are hallmarks of a pretentious ass.
  5. Never write more than two pages on any subject.
  6. Check your quotations.
  7. Never send a letter or a memo on the day you write it. Read it aloud the next morning—and then edit it.
  8. If it is something important, get a colleague to improve it.
  9. Before you send your letter or your memo, make sure it is crystal clear what you want the recipient to do.
  10. If you want ACTION, don't write. Go and tell the guy what you want.